İstanbul Sıfır Atık Haftası’nda ile sürdürülebilir gelecek masaya yatırıldı

İstanbul Sıfır Atık Haftası kapsamında, Yıldız Teknik Üniversitesi ile Sıfır Atık Vakfı iş birliğinde düzenlenen “Atığın Sıfır Noktası” Paneli, akademi, kamu, özel sektör ve sivil toplum temsilcilerini bir araya getirdi. Yıldız Teknik Üniversitesi Davutpaşa Kampüsü Kongre ve Kültür Merkezi’nde gerçekleştirilen panelde, sürdürülebilir kalkınma, döngüsel ekonomi ve kaynak verimliliği başlıkları çok yönlü biçimde ele alındı.

Google Haberlere Abone ol
İstanbul Sıfır Atık Haftası’nda ile sürdürülebilir gelecek masaya yatırıldı

İstanbul Sıfır Atık Haftası kapsamında, Yıldız Teknik Üniversitesi ile Sıfır Atık Vakfı iş
birliğinde düzenlenen “Atığın Sıfır Noktası” Paneli, akademi, kamu, özel sektör ve sivil
toplum temsilcilerini bir araya getirdi. Yıldız Teknik Üniversitesi Davutpaşa Kampüsü
Kongre ve Kültür Merkezi’nde gerçekleştirilen panelde, sürdürülebilir kalkınma, döngüsel
ekonomi ve kaynak verimliliği başlıkları çok yönlü biçimde ele alındı.

Sıfır Atık Hareketi Kurucusu, Birleşmiş Milletler Sıfır Atık Yüksek Düzeyli Şahsiyetler
Danışma Kurulu Başkanı ve Sıfır Atık Vakfı Onursal Başkanı Sayın Emine Erdoğan
Hanımefendi’nin himayelerinde 2017 yılında başlatılan Sıfır Atık Hareketi’nin dokuz yıllık
kazanımlarının değerlendirildiği panelde, çevresel sürdürülebilirlik alanında geleceğe yönelik
yol haritaları da masaya yatırıldı.

Panelde İstanbul Valisi Sayın Davut Gül, Yıldız Teknik Üniversitesi Rektörü Sayın Prof. Dr.
Eyüp Debik, Esenler Belediye Başkanı Sayın Tevfik Göksu ve Sıfır Atık Vakfı Başkanı ve
COP31 Yüksek Düzeyli İklim Şampiyonu Sayın Samed Ağırbaş konuşma yaptı.

Sıfır Atık Vakfı Başkanı ve COP31 Yüksek Düzeyli İklim Şampiyonu Samed Ağırbaş, Sayın
Emine Erdoğan Hanımefendi’nin liderliğinde başlatılan Sıfır Atık Hareketi’nin bugün kıtaları
aşarak Türkiye'nin 81 ilinde ve dünyanın 193 ülkesinde karşılık bulan vizyon bir projeye
dönüştüğünü belirterek, “Bugün bu etkinliğin de içinde bulunduğu haftayı İstanbul Sıfır Atık
Haftası olarak ilan ettik. Sayın Valimiz Davut Gülün önderliğinde İstanbul'a yeni bir marka
kazandırmanın gururu ve mutluluğunu yaşıyoruz. Dünyanın büyük şehirlerinde, Paris'te, New
York'ta, Londra'da iklim haftaları var ve o iklim haftaları, o şehirlerin geleceğinin tartışıldığı
ve şehirdeki bütün paydaşların ortak olarak bir ürün ortaya koyduğu önemli dönüm noktaları
olarak ön plana çıkıyor” dedi.

İstanbul Sıfır Atık Haftası’nda ile sürdürülebilir gelecek masaya yatırıldı

“ŞEHRİN SIFIR ATIK POLİTİKASINI BERABER İNŞA EDECEĞİZ”

Ağırbaş, İstanbul’da 16 milyon vatandaşla birlikte şehrin atık politikasını beraber inşa etme
hedefini ortaya koyarak, şunları söyledi:

“Bu şehirde başlayan Sıfır Atık Hareketi’ni dünyaya armağan ettik. Fakat bizim yeni markalarla
dünyanın kaderine etki edecek yeni sosyal sorumluluk hareketleri ile yolumuza devam etmemiz lazım. Bu bağlamda yine 5-7 Haziran tarihleri arasında İstanbul'da Sıfır Atık Forumu’nu icra edeceğiz. 193 ülkenin olduğu dünyamızda 183 ülkenin katılacağı Sıfır Atık Forumu, dünyanın en büyük sıfır atık toplantısı olma özelliğini taşıyor. Geçtiğimiz yıl ilkini düzenlediğimiz Sıfır Atık Forumu’na 108 ülke katılmıştı ve orada bir vizyon ortaya koymuştuk.
Sayın Emine Erdoğan Hanımefendi’nin liderliğinde demiştik ki, 10 bin yıldan fazla tarihi olan
bu kadim kent, kadim şehir, müjdelenmiş şehir, sıfır atık çalışmalarının başkenti olmalı ve bu
bağlamda önümüzdeki 5 yıl içerisinde 10'dan fazla uluslararası kuruluşun İstanbul merkezli
sıfır atık çalışmalarını yapacak global ofislerinin açılmasını öngörmüştük. İlk ofis bu yıl itibariyle açıldı. Önümüzdeki süre zarfında 10 tane daha ofisin açılmasını öngörüyoruz. Sıfır Atık Forumu, festivaller, İstanbul Sıfır Atık Haftası ve destekleyici onlarca, yüzlerce, binlerce etkinlikle beraber İstanbul'u sıfır atığın başkenti yapma konusunda kararlıyız.”

İstanbul Sıfır Atık Haftası’nda ile sürdürülebilir gelecek masaya yatırıldı - Resim : 2

“HEDEF İSTANBUL’U SIFIR ATIĞIN BAŞKENTİ YAPMAK”

İstanbul Valisi Davut Gül, ilk kez düzenlenecek Sıfır Atık Haftası’yla birlikte İstanbul’u
dünyada sıfır atığın başkenti yapmak istediklerini belirterek, “Bu haftanın içerisinde 1500'ün
üzerinde etkinlik gerçekleşecek. Sıfır Atık Forumu, yani kıyaslamak için demiyorum ama
Davos gibi düşünün. Geçen sene gelen kişi sayısından yüzde 50 daha fazlası. 193 ülkenin 183'ü temsilci gönderiyor ve bunun 120 tanesi bakan ve bakan üzerindeki üst düzey yöneticiler. Aslında bu Türkiye'nin gücünü, Türkiye'nin sıfır atık alanındaki ciddiyetini ve Sıfır Atık Vakfı’nın kredibilitesini gösterir” dedi.

“SIFIR ATIK FELSEFESİ VE SÜRDÜRÜLEBİLİR YAŞAM KÜLTÜRÜNÜ GENÇ NESİLLERE AKTARMAYI ARZU EDİYORUZ”

Yıldız Teknik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Eyüp Debik ise, israf etmeden refaha ulaşmak
için çalışmamız gerektiğini belirterek, “Bu panelde sıfır atık felsefesini ve sürdürülebilir yaşam
kültürünü topluma, sanayiye ve genç nesillere aktarmayı arzu ediyoruz. Kamu, sanayi ve
üniversite zincirinde döngüsel ekonominin modellerini tartışmaya açacağız. Panelde ele
alınacak konulara şöyle bir baktığımızda kentsel alanlarda atık yönetimi ve yeşil şehir
altyapıları tartışılacak. Atıkların hammaddeye dönüştürülmesi ve endüstriyel simbiyoz olayları
tartışılacak. Üretim ve tüketimde su, enerji ve malzeme ayak izinin azaltılması konuları yine
tartışılacak” ifadelerini kullandı.

“İNSANLIĞIN ÖNÜNDE MÜTHİŞ BİR KRİZ VAR”

Esenler Belediye Başkanı Tevfik Göksu, sıfır atık konusunda mesafe kat eden bir belediye
olduklarını vurgulayarak, “Türkiye'de zannediyorum çöpünü en yüksek oranda ayrıştıran
belediyelerden bir tanesiyiz. Ben sıfır atık meselesini aslında insanlığın gelecek meselesi olarak görüyorum. Ne hikmetse insanlık siyasi fütürist olarak gelecekle ilgili tahayyüller, tasavvurlar ortaya koyar. Oysa insanlığın önünde çok da uzun olmayan bir sürede müthiş bir kriz var. Bu kriz bugün nimet olarak gördüğümüz ve varlığında kıymetini anlamadığımız, yokluğunda ise büyük bedeller ödeyeceğimiz, nefes almak gibi, yemek gibi, içmek gibi nimetlere ulaşmakta ne kadar da zorlanacağımız bir kriz bütün dünyayı bekliyor” diye konuştu.

“Dünya gemisinde herkes ortak yolculuk yapıyor” diyen Göksu, “Bu gemi batarsa herkes
batacak. Eğer dünya güçlere kalmış olsaydı dünya firavunlara kalırdı. Dünya güçlere kalmaz.
Dünya haklılara kalır. Dünyada iz bırakan güçler değil, dünyada iz bırakan haklardır ve
insanlığın geleceğine emek verenler gayret verenlerdir. Ben bu çağın insanı olarak
yoğunlaşması gereken en kıymetli şeyin, Allah'ın bize emanet olarak bıraktığı bu doğanın
yeniden çocuklarımıza emanet ve miras olarak bırakılmasıdır diyorum” ifadelerini kullandı.

Sıfır Atık Hareketinin Kazanımları Akademik Perspektifle Değerlendirildi

Panelde yapılan sunum ve değerlendirmelerde, Sıfır Atık Hareketi’nin yalnızca atık yönetimi
alanında değil; kaynak verimliliği, iklim değişikliğiyle mücadele, sürdürülebilir üretim ve
tüketim alışkanlıklarının yaygınlaştırılması gibi birçok başlıkta ortaya koyduğu dönüşüm ele
alındı. Katılımcılar, Türkiye’nin çevresel dönüşüm vizyonuna katkı sağlayan uygulamaların
ulusal ve uluslararası ölçekte oluşturduğu etkiyi akademik veriler ışığında değerlendirdi.

İstanbul Sıfır Atık Haftası’nda ile sürdürülebilir gelecek masaya yatırıldı - Resim : 3

Döngüsel Ekonomi ve Kaynak Verimliliği Gündemin Merkezinde Yer Aldı

Panel kapsamında sürdürülebilir şehirlerin inşasında sıfır atık yaklaşımının rolü, döngüsel
ekonomi modellerinin sanayi ve yerel yönetim uygulamalarına entegrasyonu, üretim ve
tüketimde kaynak verimliliğinin artırılması ile atıkların ekonomik değere dönüştürülmesi gibi
konular ele alındı.

Ayrıca üniversitelerin bilgi üretim kapasitesi ile kamu politikaları ve sanayi uygulamaları
arasında kurulabilecek iş birlikleri değerlendirilirken, çevresel sürdürülebilirlik alanında ortak
aklın güçlendirilmesine yönelik öneriler paylaşıldı.

Genç Nesillere Aktarılacak Sürdürülebilir Yaşam Kültürü Vurgulandı

Birleşmiş Milletler’in 2030 Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları doğrultusunda düzenlenen
panelde, çevre dostu üretim ve tüketim modellerinin yaygınlaştırılması, doğal kaynakların
korunması, su, enerji ve malzeme ayak izinin azaltılması ile sıfır atık kültürünün toplumun tüm
kesimlerinde güçlendirilmesine yönelik çözüm önerileri değerlendirildi. Etkinlikte özellikle genç nesillerin çevre bilinciyle yetiştirilmesinin önemi vurgulanırken, üniversite–kamu–sanayi iş birliklerinin yeşil dönüşüm süreçlerine sağlayacağı katkılara dikkat çekildi.

Yeni İş Birliklerine Zemin Hazırladı

Yoğun katılımla gerçekleştirilen “Atığın Sıfır Noktası” Paneli, sürdürülebilir kalkınma
hedefleri doğrultusunda akademik bilgi birikiminin toplumsal faydaya dönüştürülmesine katkı
sağlayacak yeni iş birlikleri için önemli bir platform oluşturdu. Panel, İstanbul Sıfır Atık Haftası kapsamında çevre ve sürdürülebilirlik alanında yürütülen çalışmaların güçlendirilmesine yönelik ortak vizyonun ortaya konulduğu önemli buluşmalardan biri olarak tamamlandı.

Sıradaki Haber İçin Sürükleyin